Showlabs råd til en god lytteopplevelse på scenen
Showlab selger in-ear-systemer og jobber på produksjonssiden til mange av Norges og flere av verdens mest profilerte artister og scenekunstnere, med fokus på turnéer, festivaler og andre kulturarrangementer. Vi tok en prat med Jørgen Tønseth i Showlab som gir oss en innføring i in-ear-monitorer og gir sine råd til god lytting på scenen.
Kan du fortelle oss litt om showlab?
Showlab AS leverer produksjonsplanlegging og gjennomføring av konserter, lys- og lydgjennomføring, backlineteknikk, stage management, gjennomføring avturnéer og selger in-ear monitorer fra JH Audio og 64 Audio.
Hva er fordelene med in-ear?
Tradisjonelt så har musikere benyttet seg av scenemonitorer for å høre seg selv og andre musikere på scenen. Scenemonitorer er laget slik at de spiller i retningen til musikeren slik at de hører seg selv over det som skjer ute i publikummet. Problemet med scenemonitorer er ofte feedback, det vil si at lyden fra mikrofonen er så høy i scenemonitoren at den blir plukket opp på nytt igjen, og igjen og igjen, som resulterer i et høyt skrik eller lavfrekvent brom. En scene med høyt lydnivå kan også gjøre publikumslyden mer grøtete og støyete. Et annet problem er høyt volum. Det kan være vanskelig å høre lyttingen sin over trommer og høye gitarer. Akustiske problemer i rommet kan også føre til at man skrur opp volumet på monitoren.
Kan du gi oss en liten innføring i in-ear-monitoring?
Høyt volum over lang tid er skadelig for hørselen og kan gi permanent skade. Med in-ears trenger man ikke å bekymre seg over disse problemene og de har derfor blitt veldig populære å bruke i live musikk. Hovedoppgaven til in-ears er å tillate alle musikere å ha sin egen spesifikke lytting/miks som ikke har overlytting/søl/lydstøy fra andre musikere. For sangere kan in-ear tilby en helt annen lytteopplevelse spesielt med tanke på nærhet.
In-ear-monitoring består av tre komponenter: En sender, en mottaker og propper. Senderen er ofte plassert på sidescenen og brukes til å sende lyd ut av. Dette er det man kaller en monitormiks. Mottakeren er som regel en beltpack som man har på kroppen / liten mikser (trommer/keyboard) som in-ear-proppene er plugget inn i. På beltpacken er det også et mastervolum-pot som man kan styre volumet på. Som musiker er hørselen din noe av det viktigste man har, så å bevare denne så lenge som mulig bør være en prioritet. Med in-ear kan man styre volumet og beskytte ørene dine på en helt annen måte. Man trenger ikke å spille så høyt fordi proppene sitter så nærme øregangen din og de demper annen scenestøy rundt deg.
Hva bør man se etter hvis man skal kjøpe in-ear monitor?
Det finnes mange forskjellige leverandører og merker, en tommelfingerregel er at kvalitet koster, og at du får hva du betaler for. Gjør alltid grundig undersøkelse og lytt til forskjellige demo-propper dersom det lar seg gjøre. Noe av det unike med in-ear er utseende og hvordan de er bygget. Støpte propper er laget for å følge ørekanalen og gi en “tight fit” Det beste med in-ears er lydkvaliteten. Driver man med musikk er dette kanskje en av de viktigste prioritetene.
Som medlem i BandOrg får dere rabatt på in-ear monitorer fra 64 Audio hos Showlab. 10 % rabatt på de prisbelønnede modellene A2e og A3e, og 15 % rabatt på resten av custom IEMs fra 64 Audio. Som en ekstra bonus får du gratis reservekabel og wood faceplate med på kjøpet til en verdi av 1875 kroner.