Nyheter  Onsdag 17. februar 2021

Mer LÜT i monitor!

LÜT er et band fra Tromsø som spiller hardtslående og fengende rock. Etter deres debutplate "Pandion" ble sluppet i 2017 har de blitt nominert til årets liveband på P3-gull, og til årets nykommer på Spellemann. Endelig er deres etterlengtede andre album Mersmak ute. Vi tok en prat om musikkmiljøet i Tromsø, platelippet og lengselen etter å komme tilbake på veien.

Pressebilde LUT

LÜT (fra venstre: Marius James Platt, Mads Erlend Ystmark, Markus Danielsen Danjord, Ørjan Nyborg Myrland, Sveinung Mellem Engvik).

Fortell oss litt om LÜT. Hvem er dere, og hvordan endte dere opp i band sammen?

LÜT er en gjeng drittunger som møttes på revy og endte opp med å stjele medlemmene til de fleste kule band fra Tromsø. Tromsø har et sinnsykt stort revymiljø med 10-12 forskjellige revyer fra ungdomsskoler til universiteter over hele byen. Av originalbesetningen i LÜT gikk Markus (vokal) og Viljar (ex-gitar) sammen på ungdomsskole. Vi spilte sammen i revybandet, men trengte trommis. Der ble Sveinung (ex-trommer) leid inn. Året etter trengte vi bassist, og da ble Hans Marius (ex-gitar) innleid. Sammen startet vi fire indiebandet “Capital of Illinois”. Vi meldte oss på Rock mot Rus på Andøya i 2015. Der skulle fjorårets vinnere og legendariske punkere “The Wolves” spille. Sveinung spilte i det bandet sammen med Ørjan (gitar), Marius (bass) og Mads (som nå spiller gitar i LÜT).

Vi endte opp med å ta hurtigruten fra Tromsø til Andøya sammen med “The Wolves” fordi Mads “hadde flyskrekk” (ref. The Wolves - Flyskrekk). Vi endte opp med å sitte hele natta å jamme og bli kjent. Senere endte vi opp med å crashe på hotellrommene til The Wolves. “Capital of Illinois” vant virkelig ikke i rocke-mønstringen på RMR, men sammen så vi Kvelertak, Ondt Blod og Feskekrok spille. Senere den kvelden mens vi delte en flaske Smirnoff North og jeg lå for å sove på hotell-gulvet snakket vi om at vi har så sjukt lyst til å starte et hardcoreband. Jeg sa at jeg hadde tenkt mye på at jeg ville skrike i et band. Og dermed var LÜT startet! LÜT var per da meg på vokal, Ørjan, Hans Marius og Viljar på gitar, + Marius på trommer (Marius er faktisk en helt sinnsykt bra trommis (FINN HAN PÅ YOUTUBE!), altså halve “The Wolves”.

LÜT er en gjeng drittunger som møttes på revy og endte opp med å stjele medlemmene til de fleste kule band fra Tromsø

Vi lagde låter sammen og spilte 10-20 jobber på diverse scener i Tromsø. I mars 2016 deltok LÜT på Bukta Battle (en konkurranse hvor vinnerne får spille på Buktafestivalen, spille inn en låt i studio og lage en musikkvideo). Vi vant som bare det og skulle i studio. Da lurte vi Sveinung med i studio for å spille trommer. Vi kødda med han om at han var nå med i bandet, og han sa først “nei nei, bare nå i studio” og etterhvert “jaaa, jeg blir med på et par jobber bare”. I 2019, etter 4 år med mye spilling, albumslipp og P3-gull- og Spellemannnominasjoner, sluttet både Hans Marius og Viljar i LÜT for å gjøre sine egne ting. Vi var alle enige om at det eneste rette var å få Mads med i bandet. Han spilte da i “Heave Blood & Die” og var jo det siste medlemmet vi ikke hadde stjelt fra “The Wolves”. Nå er LÜT Markus Danjord (vokal), Ørjan Myrland (gitar), Mads Ystmark (gitar) og Marius James Platt (bass).

Bilde fra LA LUT

LÜT i L.A. pre-korona. Savne etter å reise og spille live har vært stort i 2020.

Selv om livet har vært snudd på hodet, og det har vært sykt kjedelig å ikke kunne spille live, har vi bare vært nødt til å slippe musikk og bruke det for alt det er verdt

Når kom interessen for det å spille i band? Er det miljøer i Tromsø som har vært viktige for dere?

Ørjan: Åj, det er lenge siden. For min del har jeg alltid elsket musikk, elsket å spille musikk og elsket å se livemusikk. Så jeg tror interessen for å spille i band bare kom som en naturlig del av det å ville holde på med musikk. Og det er litt artig å tenke på at man har blitt så gammel at musikerne om noen år kanskje aldri spilte i band, de bare lagde musikk hjemme på pcen sin.

Tromsø har alltid vært en musikkby. Det egentlig alt for få vet (til og med i Tromsø) er at det i utgangspunktet var størst for elektronikaen. Med Per Martinsen som inspirerte Röyksopp (tødlene har ingenting med at vi heter LÜT, tror jeg…) og nå Kohib og Third Attempt. Men de siste kanskje 20 årene har Tromsø blitt til en stor rocke-, punk- og hardcoreby med barer som Bastard og Blårock og festivaler som Buktafestivalen. For ikke å glemme Tvibit som har gjort så sinnsykt mye for hele musikkmiljøet i byen. Nå går gutter og jenter på 6 år til sine første gitartimer i samme bygg som for eksempel Nico & Vinz blir mikset.

Her må jeg og gi en sinnsykt stor (kanskje den største) shoutouten til Fredrik Forssman. Kanskje den beste fyren i verden både som menneske, støttespiller og for å ha gjort så mye for kultur-Tromsø.

Hvordan har det vært å gi ut musikk under pandemien?

Det å gi ut musikk under pandemien har vært helt essensielt for å kunne overleve som band i 2020. Selv om livet har vært snudd på hodet og det har vært sykt kjedelig å ikke kunne spille live har vi bare vært nødt til å slippe musikk og bruke det for alt det er verdt. Derfor har vi endt opp med å slippe 8 singler i 2020, og plata nå i februar.

Live bylarm 2 Sverre Simonsen

Bylarm 2020

Hvordan har det gått med livespilling i året som var? Har turneer blitt avlyst, og hvordan har dette eventuelt påvirket bandet?

Vi fikk til to jobber i fjor vi! De to showene ble helt magisk og har blitt veldig spesiell i ettertid. Det var på Byscenen under Trondheim Calling og på John Dee på by:Larm. Det var de to showene som skulle være startskuddet for “nye” LÜT med ny besetning, mye nye låter og starten på det som skulle bli et veldig gøy år.

Det å ikke kunne spille har virkelig påvirket bandet

Jeg husker veldig godt hva jeg sa etter første låt på by:larm. “Vi er LÜT fra koronabyen Tromsø!”. For den samme dagen hadde det første smittetilfellet vært registrert i Norge, og da nærmere bestemt i Tromsø. Per da var jo denne sykdommen noe vi aldri trodde skulle bli så stort som det er blitt nå, så jeg synes hvertfall det fortsatt var innafor å tulle med. Vi skulle jo egentlig ha det kuleste året hittil i vår karriere med supportturné for Kvelertak, mye festivaler, egen turné i både inn og utland og for ikke å glemme vår egen releasekonsert som vi hadde gjort store planer om. Det å ikke kunne spille har virkelig påvirket bandet. Livespilling er en av de beste måtene å promotere bandet sitt på. Både på måten ved at man møter publikummet, men og på måten ved at man alltid har noe å legge ut i sosiale medier som er nytt og gøy. Nå føler jeg man bare går i en evig loop om å publisere forskjellige bilder med tekst for å ha noe å poste for å ikke bli glemt. Alt vi skulle gjøre i 2020 har blitt avlyst, noen jobber har blitt satt opp for så å blitt avlyst og en del jobber for 2021 er og allerede utsatt et par ganger. Det er en spennende tid nå...


Dere har vært ganske aktive på live-fronten og spilt masse konserter og festivaler. Kan dere gi noen gode råd for livet på veien?

Ja, det har vi og herregud som jeg savner det! Jeg har ETT konkret tips for å overleve på veien som ingen egentlig blir å høre på før de skjønner det selv: sov nok, drikk mye vann og spis (helst sunt)! Er så viktig for å komme seg gjennom dagene. Man klarer seg fint en dag eller to på lite søvn, men om det blir over lengre tid går det til slutt ikke så bra. Det jeg har skjønt er at å drikke litt for mye har ingenting på det å sove for lite. Men, jeg sier heller ikke at man bør drikke 30 pils hver kveld så lenge man får sove 8 timer, men der igjen så må man feste litt og!

Studio LA LUT

Miksing av MERSMAK i Los Angeles.

Kan dere fortelle om prosessen med innspillingen av Mersmak? Hvordan jobber dere i studio?

Mersmak er en plate vi har brukt lang tid på. Nærmere bestemt 2 år. Vi startet å skrive låter sommeren 2017, allerede før førsteplata kom. Vi følte vi hadde såpass overskudd at vi booket oss 2 uker i fantastiske Ocean Sound Recordings. Så gjorde vi mindre sessions her og der, skrev mye på øvingsrommet for så å samle sammen 40 demoer og finne ut hva som blir til plata. Den gjorde vi ferdig over sommeren 2019.

Oftest kommer grunnidéene hjemmefra, hvor man oftest har tenkt seg til et ca. sluttprodukt. Vi har frem til nå alltid møttes og skrevet låtene til demolåter på øvingsrommet. Så har vi dratt i studio og gjort små-endringer før vi har begynt med å ta opp trommer, bass, gitarer, keys og vokal. Så har vi ofte sittet i mindre studio og gjort en del produksjonsting etterhvert.

Hvor kommer tittelen Mersmak fra?

“Mersmak” var en låt vi begynte å skrive i 2017, gjorde vokal på i Oslo i 2018, jobba på i en hytte i 2019 og gjorde ferdig i studio sommeren samme år. Vi følte virkelig at låta hadde vært med oss gjennom hele reisen vi var på for å skrive plata. Vi skrev om teksten 3 ganger, fordi den endret mening for oss. Selv om det var en av de første låtene vi skrev, og den første låta vi følte virkelig funket, var det også den siste låta vi gjorde ferdig. Det og hva MERSMAK betyr er grunnen til at plata fikk det navnet. Vi fikk skikkelig mersmak etter den første plata, og forhåpentligvis fikk fansen det og!

Live Bylarm Sverre Simonsen

Bylarm 2020

Kan dere fortelle litt om musikkutstyret dere spiller på? Amper, pedaler eller annet som er viktig for soundet deres? Eller favorittinstrumenter som alltid må være med på gig og i studio?

Oh yes! Vi var tidlig ute å kjøpte oss egen backline. En grunn er for å ha noe å spille på som vi vet funker, men og på grunn av den visuelle kontinuiteten man får med det. Vi har jo tross alt farget den rød! I trommeland har vi et Ludwig Classic Maple sett som låter punchy, stort og rått. Det er og en SPD-SX som trigger litt samples + tracks.

Ørjan (gitar) og Marius (bass) (og da spesielt Ørjan) har aldri vært sånn superopptatt av pedaler og sånt, og har holdt seg trofaste til en Fender Telecaster og en Fender Precision Bass. Ørjan spiller på en Orange OR50 gjennom 2 4x12 Orange kabinetter, og har et veldig enkelt pedalbrett med en tuner, fuzz, boost og reverb.

Marius har derimot en litt mer fancy rigg. På pedalbrettet har han en tuner, en overdrive og en distortion/fuzz. Til slutt har han en splitter, så bass-signalet går alltid til en Orange Terror gjennom et Orange 8x10 Basskabinett. Men på for eksempel refrenger, hvor det skal være litt mere trykk, går bassen også gjennom en liten forsterker som står på full vreng.

Mads har alltid vært en gearslut og for å være helt ærlig er jeg ikke helt sikker på hva han spiller på for tiden. Synes jeg så han kjøpte seg en ny Tele her om dagen. Av pedaler har han ganske mye greier; diverse vrenger, kompressor, boost, chorus, reverb og delay. Han har og en Eventide H9 hvor vi har programmert litt ekstra effekter som tremoloer og swells. Hele den sulamitten går gjennom en Vox AC30 CC2 og ut av et Vox V212 kabinett. Altså 8x12”. I vokalland skjer det ikke så veldig mye spennende, men jeg har en plan om å gjøre det på nye låter ;) Siste året har jeg begynt å spille litt på et midi-keyboard på enkelte deler i låtene for å gi det mere trykk. Stort sett mye piano eller orgel, men litt synth-leads her og der! Gøy!

Vi har funnet hvertfall livesoundet vårt etter år med prøving og feiling da det kan være vanskelig å finne amper som funker for at begge gitaristene spiller både akkorder og leads. Men med en grom Orange og en litt spissere AC30 føler vi at gitarene spiller fint sammen! Men er det en ting man ikke skal kimse av er å få det så bra som mulig, så nært kilden som mulig. Så om ikke gitaristen spiller bra nok, vil det heller ikke låte bra! I studio har vi stort sett alltid hatt med oss livebacklinen, men også brukt en del fender-amper og effekter på PCen. Jeg synes det er sjukt viktig med en god kompressor og et midi-keyboard + en akustisk gitar for å få fram ideer kjapt!

Sjekk ut LÜT sin musikk her