Nyheter  Mandag 6. november 2023

Mer Daufødt i monitor!

I 2021 vant Annika Linn Verdal Homme, Mads Antonsen Gerzic, Eskild Myrvoll og Eirik Albrethsen Reithaug Spellemannpris for debutalbumet «1000 Island». Siden den gang har bandet gitt ut mer musikk og spilt en haug med høyenergiske konserter. Denne våren ga Daufødt ut sitt tredje album. På «Eksponeringsterapi» har punkebandet samarbeidet med lydkunstner Lasse Marhaug, og har gått i en mer eksperimentell retning inspirert av støymusik. Ved utgivelsen av denne plata ble fansen bedt om å gjøre seg klar for å «blø ut av ørene på den gode måten». Vi slo av en prat med gitarist Eirik for å finne ut mer om hvordan bandet jobber med musikken, om de har den største backdropen i Norge, og hvilke gode råd de har til deg som vil drive med musikk!

daufødt

Daufødt

Hvordan oppstod Daufødt?

Vi begynte smått i 2017. Jeg (Eirik) og trommeslager Mads har kjent hverandre siden fødselen og spilt sammen av og på siden vi var 10-11 år gamle. Vi flyttet begge til Oslo etter videregående, og tenkte at det kunne ha vært gøy å spille i band sammen igjen. Da sammen med en annen barndomskompis som vokalist. Vi ble kjent med bassisten vår Eskild da vi fortsatt bodde på Sørlandet, gjennom at han sendte oss en melding og spurte oss om tips til hvordan man kunne trekke publikum til konsertene sine. Dette var i sammenheng med hans andre band Kanaan. Da vi flyttet til Oslo sendte vi Eskild en melding og sa at vi ville starte rockeband, men at vi manglet bassist og lurte på om han ville være med. Han sa ja, og vi startet å øve og skrive låter. Vi spilte kun én konsert med denne besetningen før den daværende vokalisten takket for seg, for å prioritere andre ting. Vi strevde litt med å finne noen som kunne ta over, før samboeren min nevnte at «hun Annika som vi hadde truffet noen ganger på konserter” virket ganske kul og kanskje «skjønte greia». Jeg sendte Annika en melding og spurte om hun kjente noen som ville prøve seg, og hun svarte at hun kunne være interessert selv. Da vi møttes til første øving hadde Annika aldri skreket eller spilt noe særlig i band før. Etter den første øvingen kom vi likevel frem til at det tross alt låt ganske greit, og at vi rett og slett hadde funnet vår nye vokalist. Vi spilte vår første konsert med Annika i desember 2018, og ballen begynte egentlig å rulle derfra.

Er det en historie bak bandnavnet?

Egentlig ikke. Det var rett og slett det minst dumme bandnavnet jeg og Mads kom på da vi en dag satt og brainstormet på hva i all verden dette nye rockebandet vi haddestelt i stand skulle kalle seg.

Det ser ut som om dere har hatt en travel festivalsommer. Noen høydepunktereller morsomme opplevelser som skiller seg ut?

Det aller største høydepunktet var helt klart å spille på fredagskvelden påØyafestivalen. Det kom masse folk, var en helt sinnsykt god stemning, og vi følte oss itoppform etter å ha spilt festivaler gjennom hele sommeren. Et annet høydepunkt er Fjellparkfestivalen i Flekkefjord. Dette er en enormt bra festival drevet av unge folk, og er alltid gøy. En av de morsomste opplevelsene var nok første gang vi brukte vårt nye festival-backdrop. I følge hentelappen fra posten så veier det 17 kg, og det kommer i en egen bag. Denne bagen har nok plass til klær nok for en ferie på ti dager, men backdroppet fyller altså hele greia. Vi pakka det ut og brukte første gang på Månefestivalen i Fredrikstad. Jeg tror jeg snakker for alle når jeg sier at det var betraktelig større enn vi hadde forventet. Med sine 48 kvadratmeter er backdroppet rett og slett større enn en vanlig toromsleilighet. Det føltes ganske overkill og nesten komisk, men herregud så gøy det var – og så rockestjerner vi følte oss da vi spilte!

Dere har fått til mye på veldig kort tid, hvordan er dere så effektive?

Det at vi er forholdsvis travle kommer kanskje av en eller annen kollektivskapertrang. Vi er en gjeng der alle har veldig lyst til å spille flest mulig konserter oglage mest mulig musikk. Alle har masse idéer til låter, plater, konserter og påfunn - ogvi prøver å ikke si nei til en idé eller et forslag før vi faktisk har testet det. I tillegg harvi lagt inn en god del timer hardt arbeid både på øvingsrommet for å skrive musikk,og i kassebiler rundt omkring for å spille konserter. Samtidig har vi nok også hatten del flaks når det kommer til samarbeidspartnere. Vi er veldig heldige som har Isak Harbitz og Runar Naustdal på FKP Scorpio som booker konserter og får oss ut på veien – og plateselskapet Fysisk Format har alltid vært veldig mottakelige for idéer og forslag fra oss. Med andre ord er det ingen “voksne” som sier nei når vi kommer med idéer!

Har dere en klar fordeling av arbeidsoppgaver i bandet?

Når det kommer til arbeidsfordeling så er den forholdsvis tydelig. Dette gjør at vi bruker minst mulig tid og energi på misforståelser og rot. Det beste tipset erkanskje at man har én person som svarer på e-poster og lignende på vegne av alle. Da unngår man at ting blir ubesvart eller at noe svares på to ganger fordi man misforstår hverandre. I tillegg er det også mest mulig ryddig for spillesteder og i bookingsammenheng at man prater med samme person gjennom hele dialogen. Når bandet etterhvert begynner å få betalt, eller får støttepenger, er det også veldig ryddig å ha én person som har ansvar for det økonomiske - som f.eks rapportering til Bandorg - noe som fører til mindre rot og stress.

Dere har en ganske tydelig visuell profil. Hvordan fant dere frem til denne? Og har dere noen tanker om hvordan estetikken og musikken deres henger sammen?

Det musikalske uttrykket føles veldig tydelig, «in your face» og gjenkjennelig, men ogsåmed et glimt i øyet. Det kan man kanskje også si om det visuelle uttrykket også. Vi er veldig heldige som har Annika i bandet, som er grafisk designer og illustratør. Hun lager alt av platecovere, merch, logo og plakater osv. Det at alt er gjort av samme person gjør nok at helheten oppleves som veldig gjennomført og gjenkjennelig. Det hjelper nok at personen bak de kreative prosessene i bandet selv har et veldig tydelig uttrykk, og er på innsiden av alle de kreative prosessene i bandet. Den estetiske grunnsetningen og målet for alt bandet gjør både musikalsk og visuelt kan vel sies å være"uforutsigbart", men “gjenkjennelig».

V106587

Vi prøver ofte å få både konsert- og studiolyd til å føles litt som man spiller på øvingsrommet, slik at man kjenner det i magen.

Hvor viktig er rett musikkutstyr for å skape soundet deres? Hva slags utstyr er dere avhengige av for å spille en bra konsert eller spille inn musikk?

Siden vi i utgangspunktet bare er vokal, bass, gitar og trommer – av og også Annikas dødsboks, så spiller utstyret og lyden en viktig rolle for å få det til å låte så stort som mulig. Dødsboksen til Annika er en metallboks som har muttere og mikrofon inni, og som blir kjørt gjennom en del fuzz- og gitarpedaler. Vi er opptatt av å spille høyt - så høyt man nesten føler at man står inne i et slags boblebad av høy rockelyd (bruk ørepropper - ikke noe vits med god lyd hvis man ikke kan høre den). Vi prøver ofte å få både konsert- og studiolyd til å føles litt som man spiller på øvingsrommet, slik at man kjenner det i magen. Vi prøver også å ha lyder som utfyller hverandre slik at alle kan høres selv om man spiller høyt. Dette kan f.eks være å ha mindre vreng og bassi gitarlyden, og heller ha mer mellomtone. Vreng- og fuzzpedaler er også viktige. Disse bidrar veldig til å lage “gode teksturer” som vi kaller det, både på gitar, bass og Annikas dødsboks. Jeg (Eirik) og Eskild er veldig glade i store Marshall- og Orange-forsterkere som spiller høyt - på bekostning av Mads og Annika som må være med å bære. Mads har også noen VELDIG fine gamle Ludwig-trommer han fikk for en ikke altfor dyr penge som låter helt vanvittig. I tillegg er Mads sine cymbaler også ganske viktige - de er forholdsvis store og relativt tørre, men likevel så åpner de seg veldig fint når han drar på og de fyller ut lydbildet veldig fint. Mads har også en gammel Ludwig skarptromme som skjærer godt gjennom lydbildet uten at den blir masete.

Hvordan går dere frem for å lage en ny låt?

Vi skriver egentlig all musikken sammen på øvingsrommet. Som regel så begynnerdet med at en av oss har en idé eller et riff eller to, og så spiller vi i noen minutter påriffet for å bli litt kjent med det. Etter det prøver vi å tenke ut hva neste del bør være,og prøver etter beste evne å snekre sammen en skisse med alle riffene/idéene visynes hører hjemme i låta og tar et opptak på mobilen. Neste gang vi treffes har allesom regel fått grubla litt på skissen og hørt litt på opptaket, og så gjør vi justeringer ogomarrangerer ting. Noen ganger endrer vi ting på låter en drøss av ganger, slik at nesten ikke er til å kjenne igjen fra første skisse. Andre ganger igjen er det kun smådetaljer vi endrer. Av og til endrer vi også på låter etter de er spilt inn for å gjøre den enda fetere live.

Har prosessen med å lage låter endret seg fra da dere var ferske?

Prosessen har ikke endret seg så veldig mye. Den viktigsteforskjellen fra tidligere er at vi er enda mer opptatte av å teste alle idéer og forslag,og spille dem så bra vi kan, før vi eventuelt går for eller skroter en idé. Vi har etterhvertlært at noen av de kuleste og mest unike tingene i en låt kan komme fra noen av derareste forslagene, så nå gjør vi så godt vi kan for å teste til og med de mest far-outidéene.

Har dere 3 tips til nyetablerte band om hvordan å finne sitt egen sound, og hvordan nå ut til et publikum?

  1. Ikke vær redd for å prøve idéer som man ikke har hørt før! Man tenker kanskje at en idé er litt for rar eller litt for tullete, men ikke legg idéen død før man har prøvd å spille det ordentlig!
  2. Et annet tips (som kanskje er en klisjé) er å ikke bry seg så mye om hva andre kommer til å tenke om musikken dere lager. Lag den musikken dere helst ville hørt på selv, men som ikke finnes ennå!
  3. Gjør alt du kan for å spille flest mulig konserter - så lenge man ikke taper masse penger. Det å spille foran folk er etter vår erfaring det aller viktigste både for å bli et bedre band, men også for å nå ut til et publikum. Det er ikke alltid like lett når man er et helt ferskt band, men et tips er å spille på for eksempel UKM eller Kulturnatt-arrangementer som er gratis, i tillegg til å kanskje prøve å få til å spille sammen med band som er litt mer etablert. Send e-poster til spillesteder, ungdomsklubber, rockeklubber, festivaler og konsertarrangører og vær litt skamløs. Hvis man ikke får svar første gang så lønner det seg ofte å purre noen ganger!

Hvordan har dere brukt støtte fra Bandorg til å gjennomføre prosjekter for bandet?

Noen av oss har vært medlem av Bandorg i andre band vi har spilt i tidligere og setthvor nyttig det kan være - så da var det naturlig å melde oss inn med Daufødt også. Vihar både fått støtte til å oppgradere utstyr så vi i større grad kan gjøre konserter somvi vil, og ikke minst til det å spille plater. Både 1000 Island og Aromaterapi har blitthjulpet langt på vei av støttepenger fra Bandorg - studio koster skjorta, og dakommer støttepenger veldig godt med.

Har dere noen tips til hvordan man kan jobbe med en god Frifondsøknad?

Når det kommer til tips er kanskje det beste rådet å legge en tydelig plan forprosjektet. Det er veldig ofte lurt å ha en plan å vise til når man søker støtte - og settdeadlines, da er det mye lettere å få ting gjort. Man bør også snakke sammen omambisjonene man har så man er enige på forhånd om hvor mye tid alle medlemmenevil bruke på prosjektet - og så bør man sette seg noen mål.

Høydepunkt i karrieren så langt?

Det å ha fått spille på både Roskilde og Øyafestivalen føles ganske sprøtt, rett og sletten barndoms-rockedrøm som har gått i oppfyllelse. Det samme gjelder for da vi vantSpellemann. Det kom veldig overraskende på oss, men det var veldig stas. Det som kanskje er gøyest er å være så heldig at man får muligheten til åreise så mye rundt omkring med vennene sine og spille konserter og treffe folk: bådepublikum, arrangører, frivillige og andre band. Hver tur for å spille konsert føles somen slags roadtrip med kompisene sine!

Til slutt – hvilke band hører dere selv på for tiden?

Vi er egentlig fire stykker som hører på veldig mye forskjellig musikk, både hver foross og sammen. Alt fra superpolert pop, via rock og punk, til støymusikk og fri-impro.Det viktigste for oss er som regel at det enten er en dritbra låt eller plate, eller atmusikken har en eller annen energi som vi får kick på. Ideelt sett er det både endritbra låt og en låt med en god energi eller intensitet. Noen favoritter for tiden er Lightning Bolt, Exit Order, Warthog og Hawkwind - i tillegg til noen litt mindre hardeting som Taylor Swift, Def Leppard, John Coltrane og Prince.

Vi har etterhvert lært at noen av de kuleste og mest unike tingene i en låt kan komme fra noen av de rareste forslagene, så nå gjør vi så godt vi kan for å teste til og med de mest far-out idéene.

V1000286