Nyheter  Fredag 15. januar 2021

Mer brenn. i monitor!

brenn. er en duo bestående av Edvard Smith Save (gitar og vokal) og Rémy Malchère Pettersen (slagverk). De ga ut sin debutplate "Elsker" i 2019 og vant Spellemann samme år i kategorien Rock. Vi tok en prat med brenn. om gitar-PC, norske tekster og hva de har lært av Markus og Martinus.

SP9 A1013

brenn. (fra venstre: Rémy Malchère Pettersen og Edvard Smith Save).

Gratulerer med spellemann i kategorien rock. Velfortjent! Hvor har dere satt harpa?

Tusen takk! Vi bor i kollektiv sammen, og endte opp med å plassere den på TV-benken. Vinklet litt mot inngangspartiet i stua, så det er lett å få øye på den når man er på besøk. Litt subtilt skryt må da værra lov;)

Kan dere fortelle oss litt om brenn. Hvem er dere, og hvordan endte dere opp sammen i et band?

Vi er to gode venner som tilfeldigvis møttes på videregående og fant en felles interesse i musikk, kebab og Adult Swim-programmer. Dette var på medielinja på Lillestrøm og ikke musikklinja, så det var rock og indierock og annen type rock vi digga. Ingen av oss endte opp på musikklinja, på tross av interessen – kanskje for det beste?

Hva var det som fikk dere interessert i musikk?

Rémy: Foreldra mine møttes gjennom et brevvekslingsprogram for et musikkmagasin, og er skikkelig råkkere, så jeg er naturligvis oppdratt som råkkebarn også. Jeg var han som var med mamma og pappa på Maiden og Metallica på Valle Hovin som 12-åring, og som hadde langt hår og naglebelte på barneskolen. I tillegg begynte jeg å spille trommer fordi mamma og pappa spilte i band sammen og jeg fikk spille på trommesettet til mamma når hun ikke spilte selv. Så, det lå vel litt i kortene at jeg skulle bli musikkinteressert. Det er dog å gå litt bort fra rocken som har vært inspirerende for meg de siste årene. Musikk blir så sykt mye mer spennende når man åpner opp for alle sjangere, og når man ikke bare kler seg i naglebelte og sort:)

Edvard: for min del var vil jeg gi kred til en onkel som viste meg låta Battery av Metallica da jeg var typ 11-12 år. Det satte i gang systemet av en eller annen grunn. I tillegg hadde jeg en far som var megagira på at jeg skulle lære meg gitar asap.

R1 00452 0010

Felles interesse for musikk, kebab og Adult-Swim ble utgangspunktet til et vennskap som senere ble til brenn.

Hvordan jobber dere med låtskrivingen? Skriver begge musikk og tekst?

Det varierer litt fra låt til låt! Begge skriver musikk og tekst, men hvor mye hver av oss gjør på hver låt endrer seg fra gang til gang. Den store fellesnevneren er vel at alt starter med et utkast, melodi eller tekstlinje som er skrevet individuelt. Vi er generelt ganske dårlige på å lage noe fra scratch sammen. Men så fort vi har et grunnlag i en eller annen form er det ofte fett å sitte sammen og jobbe videre med det, enten det er i studio eller hjemme i kollektivet. Ellers skriver vi også låter med andre folk, og det er som oftest dritgøy (men kan til tider føles ut som om man stanger huet i veggen på repeat). Popbransjen har skjønt noe der altså: å være flere i et rom og skrive med folk som ikke er direkte med i prosjektet som medlem kan være sjukt gøy, og lede til mange ting. Kan også bli kjedelig og generisk på den måten da. Vi er litt splitta på det, men vi har mange sessions!

Var det et bevisst valg å ha norsk tekst til musikken, eller ble det bare slik?

Det var definitivt et bevisst valg. Da vi startet prosjektet i 2016/2017 var vi egentlig bare litt lei av å skrive på engelsk, og ville gjøre noe annerledes enn det vi hadde gjort med tidligere prosjekter. Samtidig følte vi at det var en mangel på norskspråklig rock og pop, så det ga liksom bare mening der og da. Når det er sagt er det nesten litt rart at det å synge på norsk vekker såpass mye oppsikt som det gjør. Det er jo språket vårt, så det bør jo være like naturlig som engelsk er. Rart med det der altså

En god melodi i refrenget skader heller aldri. Det fortalte Markus og Martinus meg.

Kan dere fortelle oss litt mer om hvordan innspillingsprosessen er for brenn.?

Innspillingsprosessen vår starter først og fremst etter vi har en demo-innspilling av låta vi ønsker å spille inn, som fungerer som en slags skisse til hvordan den ferdige låta kommer til å låte. Blir fort trommer først for å ha noe å gå etter, deretter bass, gitar, vokal og så kommer resten litt som her og der da det består av mye pling-plong lyder som blir lagt inn i låta i det øyeblikket idéen for pling-plongen har oppstått.

Er det dere to som spiller alt, eller har dere andre som bidrar i studio?

Det varierer litt. Vi prøver jo å få gjort så mye som mulig selv, så som oftest er det oss to som spiller inn de forskjellige instrumentene. Men vi har jo så klart venner også (sverger!!) som hjelper til. Så når vi ikke får til ting er det deilig å ha litt ekstra flinke folk med oss. Resultatet blir jo ofte bedre når man ikke må gjøre absolutt alt selv.

A006 C054 07029 M 0000386

brenn. trives best på scenen foran et stående publikum, og gleder seg til de kan smelle igang med vanlige konserter igjen.

Hva er det som gjør at brenn. lyder som brenn.?

Rémy: Stemmen til Edvard, synthlyder og masse masse gitar. Kanskje også at trommene er litt poppete til tider?

Edvard: En god melodi i refrenget skader heller aldri. Det fortalte Markus og Martinus meg.

Er det instrumenter, effektpedaler eller annet som alltid må være med live eller i studio?

Rémy: Synther!!!!!!!! Jeg er sjukt glad i den data- og elektronikkdelen av å lage musikk. Så alt av synther og plugins og sånt som er tilgjengelig når vi jobber synes jeg er dritgøy. Har ingen hardwaresynther selv akkurat nå da, men har lyst på mange!

Edvard: Veeel, tror jeg og Rémy er på to litt forskjellige bølgelengder når det kommer til hvor fett vi synes at synther er. For min del har jeg alltid en gull-gitar med inn i studioet - én Fender jaguar fra 1965. Aldri brukt så mye penger i mitt liv som på den dærre altså, men angrer faktisk ikke. Et annet utstyr som jeg har tatt i bruk og ikke greid å stoppe med både live og i studio - er Line 6 sin Helix multieffektbord. Er Basicly en PC til gitaren som inneholder all verdens av amp- og kabinett-emulatorerer samt sykelig mange effekter. Sjukt intuitivt å ta i bruk live også, da man slipper å måtte drasse med seg forsterkere og lydteknikeren vår har gitaren min ut av PA på ett minutt.

Dere er kjent for å lage et forrykende liveshow. Hvordan har det vært å spille konserter i 2020 med begrensede plasser og sittende publikum?

Tror vi egentlig har lite å si om det annet enn at det ikke har vært noe for oss - i det hele tatt. Så klart - sjukt kos å se at noen fans kan få litt ut av at vi står å klikker på scenen. Men det er dessverre slik at fra vårt perspektiv så er dette helt feil hvis vi skal se på hvordan vi helst ønsker å gjennomføre konsertene våres. Tror også publikummet vårt er megagira på at ting skal komme seg tilbake til normalen slik at vi kan smelle i gang noe store greier igjen.

Ha det gøy også, herregud, det er sjukt viktig faktisk, haha! Om det ikke er gøy er det jo ikke vits.

R1 04392 009 A

Er det andre norske band eller artister som dere hører mye på, og som inspirerer dere?

Jepps! Death By Unga Bunga, SKAAR, Pom Poko, Dagny, Yellowroots, LÜT, osv osv.. Norge er fortsatt sjukt flinke og bra på musikkfronten! ❤️

Helt til slutt: Dere har i en så langt kort karriere fått til å spille på Roskilde, Øya og vunnet en spellemann. Hvilke tips vil dere dele med andre band som har store drømmer for bandet sitt?

Jobb hardt og mye, og vær ærlige med dere selv. Man vet som regel selv om det man gjør er bra eller ikke, så om man vet at det ikke er bra må man bare fortsette og jobbe på. Ting blir bra til slutt, så lenge man gjør sitt beste. Men da må man starte med å være ærlig med seg selv. Hjelper også én god del å be andre musikere lytte til det dere lager (og ikke minst - be dem være ærlige). Kanskje ærlighet er det viktigste her; å kunne jobbe videre fra det utgangspunktet man har, og å vite HVA det utgangspunktet faktisk er. Ha det gøy også, herregud, det er sjukt viktig faktisk, haha! Om det ikke er gøy er det jo ikke vits.

Sjekk ut brenn. sin musikk her