Nyheter  Fredag 21. mai 2021

Mer Beharie i monitor!

Christian Beharie lager svevende indie/soul med vokalharmonier og tekster som er garantert å gi deg gåsehud. 27 år gamle Beharie ga nylig ut sin andre EP – Beharie // Beharie, med musiker og produsent Hans Olav Settem bak spakene. Vi tok en prat med Beharie om innspillingen, låtskriving og hvordan sosial nedstenging førte til en musikalsk korona-baby.

Foto Malin Longva EP artwork ac00cae1ffabd913957175862755475a

Beharie

Gratulerer med slipp av din andre EP – Beharie // Beharie, den låter helt nydelig! Kan du fortelle litt om prosessen med innspillingen?

Tusen takk! Jeg startet å skrive de første låtene sommeren i 2019, da jeg dro alene til Berlin 1 uke for å skrive ny musikk. Der lagde jeg en del demoer, som ble liggende i en dropboxmappe i ca. 1 års tid. Under første lockdown, i fjor, fikk jeg på merkelig vis masse inspirasjon til å lage musikk. Jeg sluttet å overtenke så veldig, og følte jeg plutselig hadde all tiden i verden.

Produsent Hans Olav Settem og jeg hadde snakket en stund om å jobbe sammen, uten at det klaffet på kalenderen. Nå som kalendrene våres stod helt tomme, fikk vi endelig satt noen datoer og jobbet sammen, som var veldig gøy! Vi bestemte oss ganske raskt for å lage et helt prosjekt i form av en EP. Da vi startet å jobbe sammen, tok vi utgangspunkt i demoene mine. Halvferdig låtskriving ikledd et relativt rotete lydbilde med alt for mange idéer. Hans Olav tok over førersetet som produsent, ryddet opp i demoene og sammen videreutviklet vi både låtene og produksjonen.

Vi har jobbet sammen ganske mye bare oss to. Testet forskjellige idéer, spilt på masse forskjellige instrumenter. Etter hvert hoppet bandet mitt inn i prosessen, som alle er veldig kreative og skapende musikere. De satte hvert sitt eget preg på musikken. Ola Øverby på trommer, Martin Morland på bass og Fredrik Svabø på gitarer og pedal-steel. Siden Fredrik bor i Bergen, snakket vi bare sammen på telefon, og han sendte innspilte gitarspor over fra studioet sitt. Sunniva Shaw Of-Tordarroch la på cello på flere låter, og Amanda Kamara og Oda Lilleøkdal la på kor.

Jeg flytta alene for første gang, dagen før første lockdown. Havnet i en ukes karantene, og fant ut hvor mye energi jeg får av å være alene.

Foto Malin Longva 2beharie 26 ac00cae1ffabd913957175862755475a

Beharie

Du ga også ut en selverklært korona-baby i fjor: «Everything means nothing». En samling med fire korte låter og videoer som du la ut på soundcloud, instagram og youtube. Kan du fortelle litt om denne hjemmesnekra utgivelsen?

Jeg flytta alene for første gang, dagen før første lockdown. Havnet i en ukes karantene, og fant ut hvor mye energi jeg får av å være alene. Jeg fikk en skikkelig kreativ boost, og skrev masse ny musikk. Siden det ikke var mulig å møte noen å lage musikk med, satte jeg meg et mål om å produsere et prosjekt selv. Da var det viktig at det hadde lave skuldre, og skulle bare være eksperimenterende og gøy. Det jeg liker med plattformer som Soundcloud, er at det ikke er så formelt, og man kan legge ut litt mindre gjennomarbeida prosjekter med en litt mer DIY-estetikk.

Under lockdown fikk jeg mye tid til å tenke og gå inn i det eksistensielle hjørnet. Jeg tenkte mye på hva det betyr å si at noe betyr alt for deg. Og hva man da sitter igjen med om det som betyr alt skulle forsvinne. Derav tittelen “Everything means nothing”.

Kan du fortelle litt om deg selv? Når startet interessen for musikk og låtskriving?

Jeg er oppvokst i en familie med mange søsken, som alle enten spilte i korps, sang i kor eller spilte piano. Så huset har konstant vært fylt med musikk og lyd. Selv om jeg har sunget siden jeg var liten, var det ikke før jeg startet band på videregående at jeg testet ut å skrive egne låter. Jeg skjønte ganske raskt at å drive kreativt, og skapende med musikk trigga meg veldig.

Da jeg flytta til Oslo, for å studerer utøvende musikk/sang på NLA Høgskolen i Staffeldtsgate, starta jeg å skrive låter til mitt soloprosjekt. Det har tatt lang tid å finne meg selv rent kunstnerisk og bli trygg på låtskrivingen. Nå føler jeg meg mye tryggere, og prosessene blir bare mer og mer gøy.

Det har tatt lang tid å finne meg selv rent kunstnerisk og bli trygg på låtskrivingen.

Kan du si noe om din kreative prosess rundt låtskriving?

Jeg starter ofte å skrive låtene med en gitar. Har spilt gitar en stund, men jeg har pinlig liten oversikt over hva jeg spiller. Det har på mange måter vært veldig fint i prosesser hvor jeg skriver alene. Jeg starter ofte med å spille på bare tre strenger på gitaren, og flytte fingrene til jeg finner klanger som resonnerer noe i meg. Da kommer jeg ofte inn i en sone, fylt med abstrakte følelser, som jeg prøver å konkretisere på et vis gjennom tekst og melodi. Mye gjennom improvisasjon.

Jeg leter frem melodier, og prøver å lande på en følelse eller tematikk ganske tidlig i denne prosessen. Når jeg har en ganske tydelig låtidé, f.eks et vers og et refreng, liker jeg å spille det inn i Ableton, og leke litt med produksjonsidéer. Jeg har ikke så stor teknisk tålmodighet, så ofte spiller jeg inn masse idéer, uten å investere noe særlig tid på å få miksen til å låte bra. Jeg bruker det som et slags kreativt vindu for å skape en visjon for soundet.

Min styrke er at jeg kan mye om litt. Jeg kan starte mange prosesser alene, men videre jobber jeg med veldig flinke folk som kan plukke idéene opp, og maxe potensialet. På EP-en var låtene godt i gang, men ikke ferdigskrevet, så Hans Olav ble med å pushe dem i mål.

For mange band og artister er nok tekst et nødvendig onde, men med din musikk virker teksten som en sentral del av uttrykket. Hvordan er din tilnærming til det å skrive sangtekst?

Tekst har alltid vært det vanskeligste i låtskrivingsprosessen syntes jeg. Ikke alltid det flyter like lett, og litt mer knoting og tenking på en måte. Men jeg har lært meg å like det det ganske godt i det siste. Før så pleide teksten å komme etter melodiene var laget. Nå kommer begge deler mer “samtidig”, og samspillet mellom tekst og melodi flyter mye bedre.

Studio3

Innspilling i studio. Hans Olav Settem bak spakene, og Amanda Kamara på kor.

Jeg kan starte mange prosesser alene, men videre jobber jeg med veldig flinke folk som kan plukke idéene opp, og maxe potensialet.

Kan du gi oss et lite innblikk i oppsettet du bruker for å spille inn demoer?

Jeg jobber på min bærbare Macbook Pro, i Ableton Live. Jeg har et basic lydkort, Scarlett 2i2 og Adam a7x studiomonitorer. Til vokal og kassegitaropptak bruker jeg en Aston Spirit kondensatormikrofon. Jeg bruker også en Korg Minilouge, en enkel og fin synth, og min Fender Jazzmaster en del. Er ellers veldig glad i plug-ins fra Soundtoys, og Arturia keys-pakken. Demoene mine består ofte av mye vokal og gitarspor. Disse opptakene og ideene blir ofte utgangspunkt for den videre produksjonen.

Det er noen storslåtte stryker- og vokalarrangementer på den nye EPen. Etterstreber du å få live-uttrykket til å bli så likt som mulig som en innspilt produksjon?

Jeg har fått veldig sansen for både stryke- og vokalarrangement! Jeg syntes det er viktig å gjenskape de viktigste elementene fra den innspilte produksjonen. Beholde valgene man har tatt for å løfte opp låta, samtidig som jeg ønsker at alt skal bli spilt live. Da blir det naturligvis noen andre løsninger enn på plata. Jeg er veldig glad i å ha litt kunstneriske friheter, til å skape noe i øyeblikket. Så jeg prøver vel å lande på et etablert livesound, men med noe spillerom.

Vi gleder oss alle til at avlyste konserter blir mer unntaket enn regelen. Har du store planer for live-spilling rundt i landet når ting begynner å åpne opp igjen?

Om alt går etter planen blir det en forsinka releasekonsert i sommer, og flere konserter til høsten! Gleder meg veldig til å få spilt EP-en live!

Sjekk ut Beharie sin musikk her