Nyheter  Onsdag 3. november 2021

Tips til promotering med KVASS

BandOrg og Kvass inviterer til et kurs i promotering og digital markedsføring på Kulturhuset i Oslo den 10. november. Vi tok en prat med dem for å få en smakebit på det som kommer.

KVASS bilde 2

Pernille Tårnes (t.v.) og Kristine Karlsen driver markeds- og promoteringsbyrået KVASS.

Siden januar 2018 har KVASS vært Pernille Tårnes og Kristine Karlsen, to musikkentusiaster og arbeidsjern som jobber med alt fra markedsføring, branding, annonsering, prosjektledelse og rådgiving. På CVen kan KVASS blant annet vise til by:Larm, Musikkforleggerprisen, Indie Recordings, Euforia Film og masse artister fra hele landet.


Hva kjennetegner promotering og markedsføring for band og artister i 2021?

Det er vanskelig å velge én ting, men engasjement og publikumskontakt er det vi legger mest vekt på. Om du evner å nå de riktige menneskene og holde på interessen deres, ikke bare gjennom musikken, men vel så mye i de kanalene de kommuniserer i.

Sosiale medier er fortsatt kjempeviktig og kanskje det vi ser på som den viktigste kommunikasjonskanalen artister og band har med sine fans, etter konserter selvsagt. Hvilke kanaler du velger i 2021 kommer an på hvor fansene dine er og hvordan de bruker de ulike kanalene. Om fansene dine ikke er på TikTok så er det lite poeng i at du bruker mye tid på det. Sjansene for å nå nye lyttere er selvsagt til stede, men som regel er det viktigere å bruke tid og krefter på de som allerede er interesserte i første omgang slik at man holder på deres oppmerksomhet, og så vil spredning utover den «faste kjernen» vokse gradvis ved at man holder både seg selv og følgerne nysgjerrige.

Facebook blir mindre og mindre viktig som kommunikasjonskanal i flere aldersgrupper, spesielt de yngre, men veldig mange bruker det fortsatt som eventkalender, så det er fortsatt viktig å være tilstede der, selv om man kanskje legger mer tid og ressurser i å være aktiv på Instagram. Alt varierer og ting endrer seg ofte, så man må holde seg oppdatert. Plutselig måtte alle være på Clubhouse, men så døde den interessen ganske kjapt, i motsetning til for eksempel TikTok som fortsatt vokser og vokser.

Hvorfor bør band og artister bry seg om promotering og digital markedsføring?

Som nevnt over så må man være aktiv der fansene er slik at man holder på interessen deres. Det er få band som kan slippe musikk uten at den trenger å markedsføres. Det er ingen menneskerett å bli spilt på radio eller listet i spillelister, så man kan ikke belage seg på kun dette for å avgjøre suksess.

Om man i større grad kan «eie» hvordan fans oppdager musikken gjennom ens egne kanaler, så står man langt tryggere enn om man er avhengig av at andre må viderebringe musikken. Man trenger ikke være verdensmester eller bruke masse penger på markedsføring, men vi er veldig opptatte av at de artistene og bandene vi jobber med skal ha et aktivt forhold til digital markedsføring. Det er den desidert enkleste måten å markedsføre musikken sin etter vår mening, og om man treffer riktig så kan man få utrolig mye igjen for det!

Hva må man tenke på før man setter i gang med å legge ut innhold på sosiale medier?

Først må man finne ut hvem fansene sine er, eller hvem man vil de skal være. Hvor gamle er de? Hvilken musikk hører de på? Hva gjør de på fritiden? Og viktigst av alt – hvilke kanaler bruker de for å oppdage ny musikk, lytte til musikk, og følge med på artistene og bandene de lytter til?

Dette kan være utfordrende å finne ut av, men det første man gjør kan være å tenke hvordan man selv er. Ofte lager de fleste artister og band musikk de selv liker og kommuniserer med likesinnede mennesker om lignende typer musikk. Det gir en god pekepinn. Derfra kan man gå videre og finne ut av hvilket type innhold som passer best for å nå disse menneskene. Videoer, bilder, tekst. Hvilke type videoer og bilder – morsomme, seriøse, kunstneriske, enkle, dype? Og så må man legge en strategi hvor man planlegger hva som trengs av innhold for å markedsføre bandet, utgivelser, konserter eller andre relevante ting man vil at følgerne skal få med deg.

En slik strategi omfavner ofte hvilke kanaler man bruker til hvilket type innhold, hvor hyppig man poster i forkant av spesielle begivenheter, og hyppighet når det egentlig ikke skjer så mye nytt. Skal man i roligere perioder være aktiv i det hele tatt, eller skal man jobbe for å skape innhold og engasjement som kan brukes mellom utgivelser og konserter? Vårt viktigste råd er nok uansett kvalitet over kvantitet! Har du ikke noe å si, så la vær – engasjement og resultat blir så mye bedre om man har en tanke bak det man gjør.

Hva skal til for å skape engasjement på sosiale medier?

Det kommer helt an på hvilke fans man har, men en sikker vinner er som regel godt gjennomtenkte videoer og bilder som sammen med grafiske elementer som cover, logo, plakater etc. skaper en tydelig visuell profil. For noen band funker det veldig bra med «bare» godt produserte musikkvideoer, mens for andre responderer fansene bedre på «bakomfilmer» hvor de får innblikk i livet til artisten eller bandet gjennom feks. turnédagbøker og Q&As, og andre videoer hvor de får innblikk i hverdagen både som artist og band, og som privatperson.

Å skape en visuell identitet er viktig for gjenkjennbarheten i ulike kanaler, men det viktigste er likevel å skape innhold som yter noe ekstra for musikken og som gjør at fans kan bli bedre kjent med hodene bak låtene og gi dem et større innblikk i «universet» artisten og bandet ønsker å skape gjennom låtene.

Hvordan får man presse og medier interessert i hva bandet driver med?

Om man har bygget seg en eksisterende fanskare, både stor og liten, så er det enklere å også vekke interesse blant pressen. Men det skal sies - det er fortsatt ikke lett. Selvsagt er det første man må gjøre å lage god musikk, men det alene holder ikke nødvendigvis. Gjennom presseskriv og bio-tekster må man klare å presentere bandet på en god og tydelig måte på relativt liten plass. Man trenger ikke skrive det selv (man kan enten hyre sånne som oss, eller en skribent som er kjent med formatet og som kjenner til bandet fra før), men det viktigste er at teksten er forståelig nok til at den som leser den forstår hva dere driver med og hvorfor dere er interessante.

Det er ikke nok å skrive at dere heter det og det, og gir ut ny låt neste uke – de aller fleste journalister vil ha mer kjøtt på beina. Man burde nesten alltid tenke at de som skal lese pressemeldinga ikke aner hvem dere er, så dere må klare å både presentere dere selv, musikken og prosjektet dere vil de skal skrive om: Hva handler låten om? Hva var bakgrunnen for at den ble skrevet? Har dere samarbeidet med noen andre, gjerne kredible, musikere, produsenter eller kanskje kunstnere som har laget cover eller musikkvideo?

Ofte må man også huske å distribuere pressemeldingen i god nok tid. Noen medier trenger informasjon om nye album flere måneder på forhånd, og noen kan få singler en uke eller to før de slippes. Det er også veldig viktig å vite hvem man sender til. Sett dere inn i hvilke journalister som liker og som skriver om sjangeren, og bruk tid på dem heller enn folk som ikke har vist interesse for den typen musikk tidligere. God research er alltid første steg før man begynner å kontakte presse og det er dessverre ingen menneskerett å få musikken sin omtalt i pressen. Norsk presse består ikke av uendelig mange aviser og blogger som skriver om alle typer musikk, og i noen tilfeller kan det være vel så fruktbart å se utenfor landegrensene for å finne medier som skriver mer, og kanskje bedre, om sjangeren dere spiller i. Norge er tross alt et relativt lite land og det er veldig mange artister og band som alltid gir ut musikk og spiller konserter samtidig som alle andre.